Hoe stress verminderen?

Hoe stress verminderen? Hier zijn heel veel verschillende manieren voor en bij iedereen werkt weer wat anders. Hieronder geven we een aantal tips die je kunt gebruiken om je stress te verminderen. Ieder punt zullen we ook goed onderbouwen zodat je kunt opmaken of deze oplossing bij je past.

Korte tips hoe stress verminderen

Hieronder staan een aantal korte tips hoe stress verminderen, gebruik deze mogelijk in combinatie met een activiteit die we later op deze pagina noemen.

  • Doe ontspanningsoefeningen of mindfulness;
  • Zorg goed voor jezelf, bewegen, voeding, e.d.;
  • Zet op een rij waar je stress van hebt (schep duidelijkheid);
  • Praat met iemand over je stress;
  • Schrijf op waar je mee zit.

Overzicht hoe stress verminderen

Pak onderstaand lijstje er bij op het moment dat je stress ervaart en kies de beste voor dat moment uit. Er zit er vast wel één tussen die op dat moment kan en je gaat helpen je stress te verminderen!

1) Wandelen

Wandelen is zeer effectief bij stress, vooral het lopen in een rustige omgeving. Probeer te lopen in de natuur. Hierbij is het belangrijk om echt met de omgeving bezig te zijn. Dit kun je doen door jezelf tijdens het lopen verschillende opdrachten te geven. Vraag jezelf af wat je ruikt, ben bezig met welke planten en bomen je ziet of probeer bijvoorbeeld dieren te spotten tijdens het lopen.

Het beste is om in een stevig tempo te lopen, natuurlijk kun je tussendoor ook pauzes nemen. Doe dit bijvoorbeeld bij een sloot met eendjes, neem dan even een moment om te kijken (en te genieten) van hoe hun leven! Misschien zijn ze wel op zoek naar voedsel, zijn ze lekker aan het zwemmen of zijn ze bezig met een wel verdiend slaapje.

2) Mediteren

Het mediteren kan goed helpen bij het stress verminderen! Het beste kun je hiervoor een geleide meditatie voor gebruiken. Eén waar je actief wordt geholpen met mediteren. Een voorbeeld hiervan is Meditation Moments. Daarnaast kun je ook een meditatie afspelen op websites als bijvoorbeeld YouTube.

Belangrijk bij mediteren is dat het helemaal niet erg is als je gedachtes gaat krijgen. Bij een geleide meditatie wordt je extra geholpen om niet afgeleid te raken, maar dat gaat toch gebeuren, hoe goed je ook kunt mediteren. Dit is juist goed! Je zult het niet verwachten, maar op dit soort momenten verwerk je prikkels die je eerder hebt opgedaan. Hiermee laat je dus stress los!

3) Muziek luisteren

Zet lekkere muziek aan, gebruik bijvoorbeeld YouTube of Spotify om een “Feel Good” playlist aan te zetten. Lekkere muziek om je gedachten even bij te verzetten en op te gaan in de muziek. Even nergens aan denken en je hersenen wat rust geven.

Benieuwd wat stress eigenlijk is? Bekijk onze uitleg: Wat is Stress Precies?

4) Focus op ademhaling

Een andere goede oefening is om je focus even volledig op je ademhaling te leggen. Dit is vaak ook een onderdeel van mediteren, maar je kunt dit ook los doen. Neem even een paar minuten om je hersenen wat rust te geven, even nergens aan te denken en je focus even goed op je ademhaling te leggen.

5) Lezen

Het lezen is ook een goede optie bij de vraag, Hoe stress verminderen? Maar zorg wel dat je een boek pakt waarvan je denkt “wat heb ik hier aan?”. Een boek dus dat nergens over gaat, bijvoorbeeld een dokter roman, heerlijk boek waar je totaal niets aan hebt. Je leest namelijk niet om iets te leren of te onthouden, maar om even je gedachten op stop te zetten.

6) Rustig koken en eten

En deze helpt heel erg maar we willen dit altijd zo snel mogelijk doen, met zo veel mogelijk afleiding. Maar juist het maken van eten en het rustig (zonder afleiding) eten is erg belangrijk! Echt even een moment van rust. Zowel tussen de middag als in de avond. Even de hele dag loslaten en je hersenen de tijd geven om de dag te verwerken.